گردونه

آموزشگاه بهورزی سرابله

گردونه

آموزشگاه بهورزی سرابله

نتایج آزمون جامع بهورزان شیروانچرداول(اسفند90)+pdf


نتایج آزمون جامع بهورزان شیروانچرداول(اسفند90)

برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب ...

قدر کلیه هایتان را بدانید

نظر متخصص کلیه و مجاری اداراری/دکتر ناصر سیم‌فروش/استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی
قدر کلیه هایتان را بدانید


از آنجا که آثار این بیماری فقط شامل بیمار نمی‌شود و خانواده و جامعه را هم درگیر می‌کند، می‌توان آن را یک بیماری صعب‌العلاج اجتماعی دانست در این زمینه ذکر نکته‌هایی ضروری به نظر می‌رسد...

 بیمارانی که دچار نارسایی کلیه می شوند در تمام جوامع بشری زندگی طبیعی‌ای مانند من و شما ندارند. آنها با کمک دستگاه دیالیز و داروها زنده هستند. این بیماران از مشکلات زیادی رنج می‌برند؛ گذشته از مشکلات مالی که بسیار حایز اهمیت است، تنگی نفس، پوکی‌استخوان، مشکلات فشارخونی، اختلال آب و الکترولیت‌ها و کم‌خونی مزمن (به دلیل مصرف داروهای متعدد) هم گریبانگیرشان می‌شود زیرا دستگاه دیالیز با تصفیه خون، آنها را زنده نگه می‌دارد اما خون‌سازی، کلسیم‌سازی و تنظیم سیستم داخلی بدن را انجام نمی‌دهد و این کارها فقط از عهده کلیه‌ها ساخته است و بس. بیماری این عزیزان یک بیماری چند وجهی است و پزشکان متخصص مختلفی برای درمان آن باید مشارکت کنند. لازم است همه ما (چه به عنوان مردم جامعه و چه مسوولان اجرایی) تلاش کنیم تا بهترین سرویس را با حداقل هزینه در اختیار این بیماران بگذاریم. این کار به مدیریت و برنامه‌ریزی بهداشتی نیاز دارد.


نباید از یاد ببریم همه کارهای درمانی‌ای که انجام می‌دهیم، موقتی است و باید در اسرع وقت و کوتاه‌ترین زمان پیوند کلیه انجام شود چون هرچه این کار سریع‌تر انجام شود، امکان بهبود و کاهش عوارض بیشتر است. در آمریکا بیش از 50 هزار فرد در انتظار پیوند وجود دارد اما به دلیل روابط انسانی و عشق مخصوص ایرانی، ما با افتخار اعلام می‌کنیم فهرست انتظار نداریم. پیوند کلیه همسران و غیرفامیل از 20 سال پیش از بیمارستان لبافی‌نژاد آغاز شد، در دنیا به این پیوند زن به شوهر یا غیرفامیل، مدل ایرانی می‌گویند.


یکی از اقدام‌هایی که در زمینه پیوند و حمایت از بیمار کلیوی موثر بوده و این سدشکنی مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته، اهدای کلیه‌ها از زنده (غیرجسد) است. این پیشرفت ‌به‌علت تسهیل پیوند و تغییر نوع و شیوه جراحی بوده است، یعنی اهدای کلیه با روش لاپاروسکوپی که فرد دهنده کلیه از شر آن شکاف بدمنظره روی بدنش خلاص می‌شود و به سرعت می‌تواند به کار و زندگی خود برگردد. در این روش پزشک به جای شکافتن پهلو، با ایجاد یک برش بسیار کوچک و با استفاده از دستگاه مخصوص میکروسکوپی که 8 برابر بزرگ‌نمایی دارد، کلیه را خارج می‌کند و اهداکننده ایثارگر، 3 ماه بعد از اهدای کلیه حتی از منظر زیبایی نیز مشکلی نخواهد داشت و باور نمی‌کند جراحی انجام داده است. اهداکننده پس از 2 یا 3 روز کاملا بهبود می‌یابد و حتی پس از 2 هفته می‌تواند به زندگی عادی برگردد. این تکنیک جراحی جالب باعث می‌شود ایثارگرانی که به علت ترس از اتلاف وقت یا دور ماندن از کار از اهدای کلیه منصرف می‌شدند، به این کار تشویق شوند. آخرین و مهم‌ترین مساله، حمایت و مراقبت‌ جدی از کلیه‌هاست. شما که کلیه‌های سالمی دارید و متوجه این نعمت بی‌مانند نیستید، دقت کنید.

اطلاعات مفید و ضروری در مورد داروها


مجموعه ای از اطلاعات مفید دارویی با فرمتpdfآماده کرده ایم که می تونید
دانلود نمایید
دانلود با حجم 155 کیلوبایت
تهیه و تنظیم:اختصاصی گردونه(مرکز آموزش بهورزی سرابله)

عزاداری دانش آموزن آموزشگاه بهورزی سرابله در دهه اول محرم90


تهیه و تنظیم:اختصاصی گردونه(آموزشگاه بهورزی سرابله)

فواید فلفل قرمز

فواید فلفل قرمز

مصرف حدود سه چهارم قاشق چایخوری فلفل قرمز خشک شده مخصوصا برای کسانی که به طور معمول از این ادویه استفاده نمی‌کنند ….
 

فلفل قرمز و کاهش اشتها
ترکیب موجود در فلفل قرمز موسوم به «کاپسایسین» که موجب تندی شدید فلفل قرمز می‌شود، می‌تواند در کاهش اشتها تاثیر داشته باشد و در عین حال کالری‌های بدن را نیز بیشتر بسوزاند.
متخصصان تغذیه در آمریکا می‌گویند که ادویه فلفل قرمز می‌تواند به کاهش اشتها کمک کند.
 
این متخصصان می گویند مصرف حدود سه چهارم قاشق چایخوری فلفل قرمز خشک شده مخصوصا برای کسانی که به طور معمول از این ادویه استفاده نمی‌کنند و هنگام استفاده از آن سوزش بسیار تندی در دهانشان احساس ‌می‌کنند می‌تواند موجب کاهش اشتها شود.
 
ریچارد ماتز، استاد برجسته تغذیه در دانشگاه آمریکایی پوردو و دستیار وی در این باره اظهار داشتند: ترکیب موجود در فلفل قرمز موسوم به «کاپسایسین» که موجب تندی شدید فلفل قرمز می‌شود، می‌تواند در کاهش اشتها تاثیر داشته باشد و در عین حال کالری‌های بدن را نیز بیشتر بسوزاند.
 
این مطالعه شش هفته‌ای روی ۲۵ داوطلب که دچار اضافه وزن نبودند، صورت گرفت. این متخصصان دریافتند افرادی که فلفل قرمز مصرف کرده بودند دمای داخلی بدنشان افزایش یافت و همین افزایش دما موجب سوختن بیشتر کالری در بدن آنها شد.
 
طبق گفته داوطلبان، با مصرف این ادویه تند، ‌اشتهایشان نسبت به غذا، ‌مخصوصا غذاهای حاوی قند، نمک و چربی کاهش یافته است.
این بررسی در نشریه فیزیولوژی و رفتار منتشر شده است .

 
منبع : hamshahrionline.ir